Kristi himmelsfärd

Den vackraste av alla helger. Så många minnen.

Barndomens tidiga morgonpicknick när daggen fortfarande fuktade skor och filt.
Tonårens kanothajker med bland bävrar och nyfikna kor. Samtal och skratt långt inpå småtimmarna.
Småbarnstidens efterlängtade andningshål med saft på gården och definitivt rimligare utflyktstider.

Idag strök solen över bleka ben och bringor nere på bryggan. Uteserveringar och nedcabbat. Unga skator ruvar för första gången i trädplanteringen utanför fönstret.

Men just idag saknar jag skogen, gläntorna, korna och den svarta åns hemlighetsfulla djup. En fisk på drag, kanske tillräckligt stor.

Reflexerna av den första vårvärmen, den som aldrig kom till Valborg.

Alltid sol på Kristi himmelsfärd.



Trädgårdsflicka!

Foto: Mannen
 

Trädgårdsmässa på Liseberg. Karin säljer kläder för Garden Girl.

 

Praktiska trädgårdskläder av god kvalitet. Kanske lite för gulliga för min vanliga smak, men den gröna nyansen är perfekt!

 


Välgjorda detaljer

 

Här ser ni väst, byxor och scarf för långa eftermiddagar på Lotten.

 


Redo för stordåd. Foto: Mannen

 

Det bästa av allt: Den teddybjörnsmjuka fleecetröjan som ligger i tvättmaskinen. Den luddar nämligen när den är ny.

 

 

Hoppas den torkar snart. Kyla och grårusk har sänkt sig över staden.

 
 
 
 
 

Konkurrens på gatan

I tidningen står att läsa om hur en mängd gatutidningar poppat upp och utmanar den första. Försäljarna konkurrerar med varandra. Det påstås att marknaden kommer att mättas. Det gäller nog knappast munnarna.

 

I artikeln kommenteras några av konkurrenternas dåliga språk. En sorgsen röst i mitt inre viskar att gedigen kvalité mycket sällan står på segerpallen. Den brukar däremot vara först på plan. De ”vanliga” dags- och kvällstidningarna presenterar inte något särskilt gott språk nuförtiden, vad jag kan se.

 

Människor är människor. Samhället finns överallt, det bygger vi själva. Frågan är var vi hämtar modellerna till våra konstruktioner? En ekonom skulle kanske säga att konkurrensen mellan gatutidningar följer en naturgiven mänsklig utvecklingsmall, precis som bina bygger sina sexkantiga celler i kupor som liknar varandra, generation för generation (tills de dör ut, förstås).

 

Jag tror istället att vi följer våra förebilder. Den som är streetsmart kopierar framgångskoncept och gör dem lite sämre för att vinna tid, och kanske pengar. Det sker i alla branscher. Ibland kallas det för effektivisering. Men effektivisering måste inte vara ett ideal, och kommer inte alltid att vara det. Nya förebilder kommer att ersätta de gamla.

 

Framför allt: Låt inte den här diskussionen skymma sikten! Snälla! Företag må vara hänt, men människor ska inte behöva satsa sin existens på marknadskrafter.

 

 
 
 
 
 
 

Hälsning från Halloween

 

Minns ni?

Ända sedan dess har pumpafröna de legat på ett fat uppepå Billy för att torka.

 

Idag sattes de i pallkragen.
 
 
Kommer de att gro?
Mannen säger nej. Jag säger ja.
 

 

  • Vad tror ni?

 

 


RSS 2.0