Konkurrens på gatan

I tidningen står att läsa om hur en mängd gatutidningar poppat upp och utmanar den första. Försäljarna konkurrerar med varandra. Det påstås att marknaden kommer att mättas. Det gäller nog knappast munnarna.

 

I artikeln kommenteras några av konkurrenternas dåliga språk. En sorgsen röst i mitt inre viskar att gedigen kvalité mycket sällan står på segerpallen. Den brukar däremot vara först på plan. De ”vanliga” dags- och kvällstidningarna presenterar inte något särskilt gott språk nuförtiden, vad jag kan se.

 

Människor är människor. Samhället finns överallt, det bygger vi själva. Frågan är var vi hämtar modellerna till våra konstruktioner? En ekonom skulle kanske säga att konkurrensen mellan gatutidningar följer en naturgiven mänsklig utvecklingsmall, precis som bina bygger sina sexkantiga celler i kupor som liknar varandra, generation för generation (tills de dör ut, förstås).

 

Jag tror istället att vi följer våra förebilder. Den som är streetsmart kopierar framgångskoncept och gör dem lite sämre för att vinna tid, och kanske pengar. Det sker i alla branscher. Ibland kallas det för effektivisering. Men effektivisering måste inte vara ett ideal, och kommer inte alltid att vara det. Nya förebilder kommer att ersätta de gamla.

 

Framför allt: Låt inte den här diskussionen skymma sikten! Snälla! Företag må vara hänt, men människor ska inte behöva satsa sin existens på marknadskrafter.

 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0